”Jag tror att framgång i kreativa yrken handlar om en blandning av passion, enträgenhet och en gnutta tur”

När Hanna Lindberg släppte sin debutthriller STHLM Confidential var hon inte beredd på vakuumet som följde efter releasen. Hon bestämde sig för att ta saken i egna händer. I dag är hennes erfarenheter relevanta för alla som vill hitta sin publik – och behålla den.

 

– Jag fick tidigt rådet att göra en sak för boken varje dag. Det tog jag fasta på, men tiodubblade det. Det kunde vara allt från facebookuppdateringar till att kontakta bokbloggare och skicka ut recensionsexemplar. Det tog ett år ganska exakt innan det släppte och boken gick från total tystnad till att det fullkomligt exploderade.

 

Det är en framgångssaga. Efter Hannas eget arbete med lanseringen av boken såldes debuten till tio länder. Och uppföljaren STHLM Grotesque har precis kommit ut på Norstedts. Men vad har hon lärt sig av processen, och går erfarenheten att applicera inom andra områden?

 

– När jag först insåg att boken, trots att den var utgiven, i princip inte gick att köpa någonstans kom det lite som en chock. Jag deppade i några dagar, sedan kavlade jag upp ärmarna. Skrev mejl, ringde distributörer och knackade dörr hos bokhandlare. Jag hämtade kraft ur övertygelsen att om läsarna bara fick boken i sina händer skulle de tycka om den.

 

Redaktionella texter trumfar annonsplats

 

Hanna gjorde också en sorts best practice-analys och tittade på hur de mest framgångsrika författarna och förlagen gjorde för att nå ut. Att göra ordentlig research, och att inte vara rädd för att be om hjälp har varit några av komponenterna bakom framgången. Och även om hon trivdes väldigt bra på sitt jobb har hon inte ångrat att hon sade upp sig.

 

– Det är det bästa jag gjort. Mitt arbetsliv har blivit mycket rikare. Det jag inte var beredd på när jag slutade var hur mycket möjligheter det finns därute och hur många som skulle höra av sig när jag skrev på Facebook att jag numera är frilans.

 

Med sin bakgrund i journalistiken bidrar Hanna i sin frilansroll med redaktörs- och journalistkompetens till kommunikationsavdelningar. Att ta med det journalistiska perspektivet är i många fall en nödvändighet för att nå ut i dagens medielandskap. När Hanna tog fram en bok på uppdrag av ÅF med anledning av att Nollvisionen fyllde 20 år blev satsningen omskriven i media. Istället för att köpa annonsplats kunde ÅF nå fram i en viktig fråga på ett sätt som bygger förtroende – just tack vare den journalistiska ansatsen.

 

– Ingen kan allt. Även jag som författare tog hjälp utifrån när det behövdes, till exempel med webbdesign. Att anlita en frilansjournalist kan lyfta kommunikationen till en ny nivå.

 

Hanna jobbar gärna med digitala projekt där fokus är att driva trafik. Hon tar sig också gärna an större satsningar, där hon får möjlighet att verkligen gräva ner sig ordentligt i ett ämne och hitta nya spännande vinklar.

Fakta

Namn: Hanna Lindberg

Gör: Frilansande journalist och författare

Utbildning: Fil kand statsvetenskap, fil kand medie- och kommunikationsvetenskap, MsC i management, handelshögskolan Lancaster, England

Bakgrund: Nyhetsreporter Aftonbladet, kolumnist Metro, redaktör Tidningskompaniet, redaktör Bonnier Tidskrifter Digitala Medier

Aktuell: Med thrillern STHLM Grotesque (Norstedts)

 

Moa Långbergs