Med känsla för finans

”I dag är jag pinsamt medveten om mina tidigare misstag.” 

Finansiell psykologi är ett ämne som kan vara svårt och känsligt. Ekonomiska beslut fattas sällan på enbart rationella grunder och Anders Andersons forskning visar att medvetenhet om egna begränsningar är viktigare än vi tidigare trott. 

(Texten är ett utdrag från en serie forskarporträtt framtagna för Swedish House of Finance)

”Jag blev tidigt nyfiken på hur psykologi påverkar ekonomiska beslut, eftersom jag såg effekterna så tydligt i min omgivning. Mina föräldrar var småföretagare och när företaget växte tvingades de fatta allt större beslut utan att egentligen kunna någonting om ekonomi”, säger Anders Anderson, Director på Swedish House of Finance. 

Anders pappa Stikkan Anderson var manager för ABBA och grundade skivbolaget Polar Music. Artist – och musikvärlden var ständigt närvarande under uppväxten och i dag är Anders tillsammans med sina syskon aktiv i styrelsen för Polar Music Prize. Men till vardags är han verksam vid Swedish House of Finance där han forskar i finansiell psykologi. 

”Likheterna mellan den akademiska världen och musikvärlden är större än vad många tror. Det är båda kreativa miljöer som ibland kan påminna om dårhus. Det måste nog vara så om man ska kunna få ut det allra bästa resultatet.”

Överskattad förmåga särskilt riskfyllt på finansmarknaden

För Anders började intresset för finansiell psykologi med boken Winner’s curse av Richard Thaler. Boken var startskottet till beslutet att återvända till skolbänken och börja studera nationalekonomi vilket sen ledde vidare till forskningskarriären. Förra året kunde han välkomna Richard Thaler som gästföreläsare på Swedish House of Finance och senare samma år se honom ta emot Nobelpriset i ekonomi. 

Finansiell psykologi har växt och blivit ett stort forskningsområde. Anders har tillsammans med kollegan David Robinson vid Duke University på sistone arbetat med ett projekt som knyter an till konceptet ”nudge” som låg till grund för Richard Thalers nobelpris. En nudge kan bäst beskrivas som en försiktig knuff för att få en person att agera på ett visst sätt. 

”Vi har studerat hur olika grupper av individer påverkas av en nudge när det kommer till pensionssparande. Här har det blivit tydligt att det finns en grupp som är särskilt problematisk. De som tror att de kan mer än vad de faktiskt kan är särskilt benägna att fatta beslut som inte gynnar dem på lång sikt.”

Det är väldigt få som förstår vad man kan tycka är grundläggande koncept som inflation, ränta på ränta, och avgifters betydelse för långsiktig avkastning. Detta gör konsumenter sårbara, och främjar heller inte konkurrensen på finansmarknaden. De som är medvetna om sina kunskaper – oavsett om de kan mycket eller nästan ingenting om finans – navigerar väl på finansmarknaderna. Personer som överskattar sin finansiella förmåga väljer oftare att exempelvis investera i fonder med höga avgifter eller följa andra investeringsråd som inte är fördelaktiga. I ett samhällsperspektiv visar forskningen på vikten av att ta psykologiska faktorer på allvar vid utformningen av konsumentinformation och valarkitektur. 

Kreativitet och forskning går hand i hand

Att forska kan liknas vid ett hantverk. Grunderna måste sitta och kräver många år av studier och träning. Men det räcker inte. Det är en konst att kunna lyfta blicken och se bortom alla detaljer och det tekniska. Oftast är det själva idéerna som gör att det blir riktigt bra och stort. Där är kreativitet, lekfullhet och mod egenskaper som spelar stor roll. 

”Många av de idéer som folk fått Nobelpriset för är egentligen ganska enkla. På samma sätt som det inom musikvärlden ofta är de enkla låtarna som slår an. Att hitta det enkla är det genialiska, och samtidigt det riktigt svåra.”

För Anders innebär arbetet på Swedish House of Finance att han är med och utformar en forskningsmiljö där alla från Phd-studenter till seniora professorer ska ha förutsättningar för att bedriva forskning i världsklass. 

”Mycket handlar om inspiration och att föra samman människor. När vi lyckas attrahera världsledande forskare att komma hit ger det energi och inspiration till alla som vistas här. Swedish House of Finance är en fantastisk plats med en samling väldigt begåvade människor som fungerar lite som en R&D-avdelning för den svenska finansbranschen. Jag lär mig något nytt varje dag.”

 

Om Anders

 

När har du som allra roligast på jobbet? 

”När jag känner att vi gör framsteg. Det kan vara en lyckad konferens, eller att någon fått en uppsats accepterad i en tidskrift.”

 

Vad blir du frustrerad av i ditt jobb?

”Att allt går så långsamt. Jag är otålig och vill ha resultat snabbt.”

 

Vilket var ditt drömjobb när du var liten?

"Brandman"

 

Vad lyssnar du helst på för musik?

"Reggae eller hårdrock, någon Bach cello svit när jag lagar mat, Manu Chao på sommaren."

 

Hur spenderar du helst en ledig dag?

"I skärgården med familjen."

 

Hur skulle dina vänner beskriva dig?

"Envis och snäll."

 

Vad är din bästa extravagans?

"Smågodis"

Moa Långbergs